Hogyan gyilkoljuk meg a dízelmotort

Induláskor a dízelek érzékenyebbnek a benzineseknél: kisebb hőtermelése miatt a dízel lassabban melegszik be, ezért kell a dízelre kicsit jobban vigyázni

Nagy gáz, magas fordulat, hideg motor: halálos elegy

Aki gyorsan végezni akar a dízellel, az bemelegedés előtt támadja meg a motort nagy terheléssel (mélyre nyomott gázpedállal), és magas fordulatszámmal. A kettő együtt végzetes: még hideg motorban az olaj is hideg és kenőképessége még nem az igazi.

Minél jegesebb az időjárás, annál több időt szánjunk a motor bemelegedésére. Információként jó a vízhőfok mérő, de vigyázzunk: a víz gyorsabban eléri az üzemi hőmérsékletét az olajnál, a forrósodó hűtővíz nem egyenlő a bemelegedett motorral. A vízhőfok-mutató sajátságosan működik: lecövekel 90 foknál, mert sok autóban a szoftveres vezérléssel 75 és 110 fokos vízhőmérséklet között állandó 90-et jelez.

Elolvadó dugattyú

Aki hidegen küldi a motort, az a füstös égéssel károsítja a porlasztócsúcsokat. Ha a csúcs megszorul és nyitva marad, túl sok gázolaj jut be a motorba, ami nagyon nem vicces. Mire az alig hallható hiba feltűnik, az alumínium dugattyú szépen elolvad.

Egy koreai kompakt dízel autóban a megszorult csúcs a cseredugattyút is rögtön megolvasztotta, mert a szerviz nem kereste meg a hiba okát, csak cserélte az alkatrészt. A dízelmotort nemrég bevezető márkák szervizei (pl. Suzuki, dél-koreai márkák) gyakrabban tanácstalanok a hibákkal, mint a régóta dízelben utazók.

Veszteségek: turbó, katalizátor

Hanyag vezetéssel elsőként a turbót tesszük tönkre, amely a kenési rendszer legtávolabbi pontja, így ide jut el leglassabban az olaj. A feltöltő gyilkolásának legpraktikusabb módja indulás után kihagyni a kötelező egy perc alapjárati ketyegést és azonnal gázt adni, hadd pörögjön szerencsétlen kenés nélkül. Ezt kell kiegészíteni nagy terheléssel megtett, pl. autópályás utakon megállva azonnali leállítással. Semmiképp ne hagyjuk kicsit kihűlni, lecsengeni a feltöltőt, csak mert 180-240 ezerszer is körbefordulhat percenként, ne adjunk esélyt erre alapjárati, 1-3 perces járatással. Lőjük ki a motort, amivel az olajszivattyú is megáll, a motor kenés nélkül marad és a csapágyakra máris ráég az olaj és kialakul az a kokszos réteg, amivel turbónk élettartamát sikeresen megtizedeltük.

Olaj híján biztos meghal

A turbón át távozó olaj miatt az összes mai dízel személyautó hajlamos némi olajat fogyasztani. Ha az elillanó kenőanyagot nem pótoljuk az egyre hosszabb, 30-50 000 kilométerre nyújtott szervizperiódus közben, először az olaj hűtőhatása csökken. Ettől az eleve magas hőterhelésű turbódízel erősebben melegszik, majd az olajszivattyú levegőt szív és kenőanyag híján kész a motorkár, bármilyen márkás autóban ülünk is.

Olajat választva véletlenül se a viszkozitást nézzük. Az 5W-30, 15W-40 jellegű számok helyett a kezelési útmutatóból derítsük ki, mit ír elő a gyár az adott motorhoz és azt az olajat vegyük le a polcról, amelynek flakonján ott a teljesítményszint kódja.

A chiptuninggal csínján kell bánni. A legtöbb autóimportőr megvonja a garanciát utólagos belepiszkálás esetén, kérdés, ki mit tud bebizonyítani egy vitás ügyben. Az autógyárak alaposak, nemcsak a töltőnyomás és a gázolajdózis csavargatásával lesz 100 vagy 160 lóerős egy 1,9 TDI.

A két motorban a furat és a löket azonos, de a nagyobb terhelésre többek között erősebb csapágyakkal, más dugattyúval, kiegészítő olajhűtővel készült fel a gyár. Hány utólagos tuningoló igazítja a motoralkatrészeket a teljesítményhez? Ha a teljesítménynövelés mégis kell, azt a garancia lejárta után és egy bejáratott cégnél végeztessük el, előtte-utána megejtett teljesítményméréssel.

Javítási árak: egymillió nem a vége

A fővárosi márkaszervizekben érvényesülő javítási díjakat egy első generációs, 110 lóerős Skoda Octavia 1,9 TDI-re kértük el. A turbófeltöltőt körülbelül 400 ezer forintért cserélik. Ha a régi felújítható, a cseredarab fejében “csak” 250 ezer Ft áll a számlán felújított feltöltőért.

Aki nemcsak a turbót, hanem a motor belső szerveit is tönkretette, az egy fűzött blokkért 700 ezer forintot hagy majd ott a márkaszervizben. De csak a javítható régi leadásával, máskülönben egymillió a számla. És akkor a hengerfej esetleges javításáról még nem volt szó, pedig az olajhiányt az sem viseli el.

Amennyiben Ön mégsem akarja kinyírni a drágán vett dízeljét:

  • A motor beindítása után várjon fél-egy percet az elindulással!
  • Hideg motorral maximum 2500-as fordulattal haladjon, ne adjon teljes gázt!
  • Új autóban kerülje a padlógázt és a nagy fordulatot az első 5000 kilométeren!
  • Hagyjon fél-egy percet lecsengeni a turbófeltöltőnek leállítás előtt! Ellenőrizze az olajszintet
  • A gyári előírásnak megfelelő motorolajat használjon!
  • Ne tuningolja, főleg ne ész nélkül!